Mercedes-Benz

De EQC: ook een ideale reisgezel

Franky De Rycke is zaakvoerder van El Rico Lighting, een lichtspeciaalzaak gelegen te Schoonaarde (Dendermonde). Recent kocht hij een gloednieuwe EQC in onze vestiging te Dendermonde en gaf hij de wagen meteen zijn vuurdoop tijdens een autovakantie naar Oostenrijk.

Waarom kiest u als zaakvoerder voor een elektrische wagen? Dit soort wagens is de toekomst. Met ons bedrijf zijn wij ook steeds trendsetters en dragen wij duurzaamheid hoog in het vaandel. Wij hadden al twee kleinere elektrische wagens rijden maar ik heb zelf nog even afgewacht vanwege het hoge aantal kilometers die ik jaarlijks afleg. Fiscaliteit en VAA (voordeel alle aard) speelden uiteraard ook een rol.

Wat spreekt u zo aan in de EQC, wat maakt deze wagen zo speciaal? De afwerking is van zeer hoge kwaliteit, zelfs een beetje futuristisch. Vergeleken met andere elektrische wagens is hij bijzonder stil en rustgevend maar als het moet, is hij een wolf in schapenvacht.

Hoe beoordeelt u de vormgeving van de EQC? De afgeronde vormen en de doorlopende ledlijnen geven hem een sportief elan mee. Je ziet in één oogopslag dat dit geen fossiel maar een elektrisch aangedreven wagen is.

Hoe gebruiksvriendelijk vindt u het MBUX-infotainmentsysteem met spraakbediening? Het is het beste in zijn soort; het spraaksysteem en de augmented reality voor navigatie werken perfect. Het zijn kleine details maar bijvoorbeeld de roodlichtherkenning is echt een openbaring. Tijdens onze reis naar Oostenrijk konden wij aan den lijve ondervinden hoe correct de navigatie werkt. De uitgestippelde route langs de superchargers van Ionity was echt uitmuntend: alles verliep heel vlot, we konden van tevoren zien hoeveel oplaadpunten vrij waren en de aangeduide aankomsttijd bleek zeer realistisch te zijn.

Bent u tevreden over het stroomverbruik? Het verbruik en de actieradius vallen best mee voor zo’n zware wagen. Binnen België is er met een oplaadstation thuis en op kantoor nooit een probleem. Voor de trip naar Oostenrijk had ik toch mijn bedenkingen, mede door de gemonteerde dakkoffer, maar dit bleek al snel ongegrond want het verbruik lag maar 4 kWh hoger dan normaal. De actieradius op de autosnelweg bedroeg tegen +/- 130 km/h nog steeds 280 km met dakkoffer. We hebben 3 laadstops gemaakt van ongeveer 35 minuten. Voldoende superchargers onderweg was wel een noodzakelijkheid, maar in Duitsland is het laadnetwerk dik in orde. De Mercedes me Charge laadpas werkte altijd perfect en tegen lage oplaadkosten.

Hoe zou u uw rijervaring omschrijven? Het koppel van de elektrische motor is enorm en altijd beschikbaar. De vering is supercomfortabel, misschien soms zelfs iets té comfortabel bij het nemen van een drempel. In de bergen was de wagen zeker sportief en stabiel: je voelt het gewicht wel, maar de wagen zwalpt niet zoals de meeste SUV’s.

Welke functionaliteiten dragen bij tot uw comfort? De hoogwaardige isolatie en bijhorende stilte in deze wagen is ongelooflijk. De multicontourstoelen en massagefunctie zijn een welkom extra tijdens lange ritten. Tot slot maakt het MBUX-systeem in combinatie met het glasheldere Burmester-geluidssysteem van elke rit een waar plezier!